lördag 12 april 2014

Påskägg/panoramaägg!


 

Tittägg!

Namnen är många.
 
 
 
 Det första tittägget som jag såg var hemma hos min mormor när jag var liten. Jag har alltid tänkt att jag ska göra ett eget, nu ca. 15 år senare har jag gjort det. Bättre sent än aldrig…

Det svåra med att göra äggen är att de lätt går sönder. Man får verkligen ha silkesvantarna på för att göra dem.

Jag har använt mig av påskägg av papp som säljs i alla matbutiker och lägger folie i som skydd.

Dekorationen består av kristyr som är en blandning av florsocker + vatten, figurer gjorda av kristyr samt av marsipanfigurer.

Själva ägget består av en blandning av:

Ca. 1 kg strösocker

½ dl kallt vatten

Ev. färg

Vill man färga blandningen är det bara att blanda i den färgen man vill ha i vattnet och sedan hälla i det i sockret. Blanda väl, konsistensen ska likna kramsnö. Sedan fyller du de båda ägghalvorna, trycker till dem så att de blir kompakta och vänder upp dem på en bakplåt med papper på. Den halva som man vill ha till framsida bör man redan nu markera öppningen för att underlätta urgröpningen sedan. Sätt in i ugnen i + 50 grader i ca. 2 ½ timma, det beror på storleken på ägget. Jag tar ut mina när jag känner att kanten har stelnat ca. 2 cm. Gröp ur dem med hjälp av en sked.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar