fredag 24 maj 2013

Figurtårta!


Traktortårta

Figurtårtor är mycket populära i alla former. Det finns olika sätt att göra en figurtårta på och den här traktortårtan gjorde jag figuren uppe på tårtan. Annars är det vanligt att själva tårtan blir figuren av t.ex traktorn.

Pojken som skulle ha tårtan tycker om att se på när traktorerna kör på ängarna och då ville jag även få med det.

I den här tårtan har jag använt mig av 4 lager av botten för att den skulle bli extra hög och för att staketet skulle få plats.

Första lagret i tårtan är jordgubbssylt, de andra lagren är gräddkräm. Recept på det här kommer att dyka upp i bloggen.

Traktorn är gjord av marsipan, staketet likaså, jorden, det höga gräset samt blommorna är gjorda av smörkräm.

 

När jag virkade tårtan använde jag mig av ett hårdare garn för att lättare kunna forma traktorn och gräset. Som själva ”tårtan” har jag tagit skumgummi. Hur stor tårtan skulle bli mätte jag ut först för att sedan virka efter det måttet.

Jorden virkade jag en enda lång rad med luftmaskor som jag sedan sydde på, rad för rad.

Vill du ha beskrivningen på tårtan är det bara att skriva det så lägger jag ut det.

4 kommentarer:

  1. Vilken mysig traktor tårta.
    Vet ju att du gör en super god morotskaka =)
    Kramizar Mia.J.E

    SvaraRadera
  2. Morotskakan är på gång. :-)

    SvaraRadera
  3. Kan du börja spåna på en timmerbilstårta? !
    Mvh världens bästa svägerska ;-)

    SvaraRadera