lördag 18 maj 2013

7 sorters kakor


7 sorters kakor
 
 

Gammal tradition säger att ett kafferep ska innehålla 7 sorters kakor, det vet de flesta om. Men det är inte många som vet att det är just 7 sorters småkakor det gäller. Bullar, mjuka kakor och tårta räknas inte in i de 7, utan de är utöver.

Men just den traditionen följs inte, då det inte är någon som orkar äta så mycket. Förvisso var kakorna mycket mindre förr.

Jag har inte följt den här traditionen, för bullen och de mjuka kakorna räknar jag in. Kan undra vad chokladbollen och dammsugaren räknas som? I bagerier kallas de för ”kondisbitar”.

Enligt tradition ska du börja äta bullen. Varför har jag inte fått förklarat för mig.



Har ni hört andra traditioner och hur gör ni?

2 kommentarer:

  1. Visst börjar man med Bullen/vetebrödet, sen den mjuka kakan och därefter småkakorna. Och slutligen blir det tårta!
    Varför vet jag inte, men dessa "regler" sitter djupt förankrat i mig (som kommer från en bagarsläkt...), min man förstår dock sig inte alls på dessa "regler"! ��

    Vill du så får du gärna planera för en Frost tårta till den 5:e juni, ca 15 bitar. Men vi pratar vidare om det på jobbet!

    SvaraRadera
  2. Jag tycker om de här reglerna och följer dem, men tyvärr blir det sällan 7 sorters på fikan. Något vi ska införa på jobbet kansk

    SvaraRadera