måndag 13 maj 2013

Kolasnittar!


Kolasnittar

En mycket söt kaka och då talar jag inte om dess utseende. Det är inte alla som tycker om kakan då det både är strösocker och sirap i.

Jag föredrar när kolasnitten är knaprik och smälter i munnen, men jag tror att de flesta förknippar kolasnitten med att det är en seg kaka. När jag bakar dem låter jag dem stå i ugnen lite längre på lägre temperatur vilket resulterar i en godare kaka. Viktigt att tänka på är att du måste ha koll på att kakan reser sig, när den har sjunkit ihop är den färdigbakad.
 
 
Kakan har stigit i ugnen.
 

Jag har låtit kakan vara slät uppe på, men jag kommer ihåg att min mormor gjorde gaffelavtryck på sina, vilket jag tycker är fint så jag funderar på att göra det nästa gång. Jag är så van att göra släta sedan bageritiden att jag har fortsatt med det. Dags för en förändring!

Vilket tycker ni är godast? Knapriga eller sega kolasnittar? Ska de vara släta eller med gaffelavtryck på?

Glöm inte! – Kör inte degen för länge, knåda hellre det sista för hand, så att kakan inte blir stenhård. Tänk också på att den varma plåten fortsätter att baka av kakan även utanför ugnen.

I bagerier kallas kakor för antingen ”torra kakor” eller för ”småbröd”. Jag tycker inte om ordet torra kakor för det låter inte gott, så jag har alltid kallat dem för småbröd.

 Det är en deg du kör, en småbrödsdeg, inte en smet.

 
 
Recept:  ca. 40 st   ugn: 170 grader

200 g smör

200 g socker

2 msk vaniljsocker

0,3 dl brun sirap

300 g mjöl

2 tsk bakpulver

Låt smöret bli rumstempererat. Blanda alla ingredienser i en bunke. Kör maskinen med degkrokar tills degen precis går ihop. Lägg upp degen på bänken och knåda ihop det sista för hand.

Dela degen i 4 lika stora bitar och rulla ut dem lika långa som en plåt. Alla fyra längder får plats på en plåt.

Platta till längderna med hjälp av händerna och forma till dem jämt. Om önskat så tryck med en gaffel på kakorna så att de får ett trevlig utseende.

Sätt in i ugnen i ungefär 12 minuter, men håll koll på dem! Ta ut dem när de har sjunkit ihop och dela varje längd i 10 bitar med hjälp av en degskrapa.

Låt svalna.

 

Virka:

Beige – brunt garn

Skumgummi

Virka 7 stycken luftmaskor. Vänd och virka tillbaka igen= 6 fm.

Avsluta raden med en luftmaska och virka tillbaka 6 fasta maskor, avsluta med en luftmaska och vänd.

Upprepa det tills du får en bit som är 2 dm lång.

Klipp av en bit av garnet och fäst med en nål. Klipp av garnet.

Virka luftmaskor tills det räcker runt den biten på 2 dm som du nu har vikt dubbel. Ca. 40 lm.

Virka fm. tillbaka på lm= 40 fm.

Klipp av en lång bit av garnet och sy fast den på den andra vikta delen på ena sidan.

Mät ut en bit skumgummi som du sedan kan lägga i biten för att sedan sy ihop hela. Fäst garnet och klipp av. Kolasnitten är klar.
 
 
 
Lycka till!

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar