måndag 8 juli 2013

Nytt kapitel...


i livet!

Har arbetat på en förskola sedan januari i år, och nu kommer jag att byta förskola efter sommaren. Det var min sista dag den 5 juli och jag ville bjuda mina kollegor på en tårta.

För att hylla alla och inte glömma någon bestämde jag mig för att göra alla avdelningars blommor då alla avdelningar är döpta efter en blomma. Det fanns en vit ros, gul ros, röd ros, en smörblomma, en blåklocka och en viol (där jag arbetade).

 


 

 Jag kommer att sakna alla goa arbetskamrater och barn men blickar framåt och ser fram emot nya utmaningar.

Tårtan är gjord på vanliga anslag (botten), delade till 3 stycken. Första lagret är hallonsylt, det andra lagret är en citronkräm och över den lite vispad grädde. Garneringen på tårtan är enbart marsipan.

Recept:

Citronkräm:

Vaniljkräm, vispad grädde och lemoncurd.

60%, 20 %, 20%.

 

Lemoncurd:

3 st ägg

2 dl socker

2 citron

75 gram smör

Vispa ihop äggen och sockret i en kastrull. Häll i saften från citronen och sjud på svag värme. Vispa hela tiden tills krämen har tjocknat. Se till att krämen inte kokar. Ta bort kastrullen från plattan och lägg i smöret. Låt krämen kallna.

En lemoncurd håller cirka 1 vecka i kylen.  

Lycka till!

2 kommentarer:

  1. Den var kanon fin och var kanon god, jag vet för jag åt 4 bitar =) Mums mums.
    Kramiz Mia

    SvaraRadera
  2. Haha, det gjorde jag också Mia!

    SvaraRadera