torsdag 11 juli 2013

Morotskaka!


Morotskaka!

Morotskakan finns i många olika variationer med till exempel grovt mjöl, med nötter med kokos på eller med kanderade morötter på…men det är en sak med morotskakan som består och det är toppingen gjord av Philadelphiaost. Ju mer topping man lägger på ju godare blir morotskakan!

Jag är kräsen när det gäller just morotskaka för det är än så länge bara det här receptet som jag tycker om. Jag använde mig av det i ett av de bagerier jag arbetade på. Smeten blir lite lös, men det är värt det. Jag tycker att det är roligt att göra morötter av marsipan att lägga som garnering, men kanderade morötter är också gott. Många använder färgat kokos, jag anser inte att morötter och kokos är en bra blandning…

När vi gjorde dem i bageriet fick vi göra ungefär 500 stycken muffins åt gången för de tog slut med en gång!

De flesta gör kakan i en långpanna vilket blir jättebra men jag tycker att det är roligare att göra dem som cupcakes.

För alla er som tror att morotskakan är en nyttig kaka…tänk om, tänk rätt. Klart, använder du grovt mjöl och tar bort det mesta av sockret så blir den nyttigare, men det här receptet är för oss gottegrisar!  
 
 
 
 
Recept:

Smet:

4 st ägg

4 hg socker

2,4 dl olja

3,6 hg mjöl

2 tsk bakpulver

2 tsk bikarbonat

3 tsk vaniljsocker

6 dl rivna morötter

Vispa ägg och socker poröst. Blanda alla de torra ingredienserna och sikta med en sil. Häll i oljan i äggsmeten och häll i mjölblandningen och vispa snabbt tills det har blivit en jämn smet. Blanda till sist i de rivna morötterna med hjälp av en slev.

Häll upp i form och ställ in i ugnen, +180 grader i cirka 15 minuter. (Längre tid om du tar en långpanna)

Toppingen:

Philadelphiaost

Smör

Florsocker

Här har jag inget recept, utan jag går efter smak. Jag har i minst hälften så mycket smör i som ost. Florsockret blir en balans i smaken.
Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar