torsdag 25 april 2013

Bakning!


Tips inför bakning!

En sak är säker…det är lättare att baka i ett bageri än i köket hemma. I bageriet finns allt man behöver, när man behöver det och skicket är i tipptopp.
(förhoppningsvis!)

Men ändå är hemmabakat alltid bäst! Smakerna är inte svåra att få till, det finns så många bra recept tillhands. Men jag kan ge lite tips och idéer om hur du kan få bakverken lite snyggare.

Regel nummer ett när du bakar, använd riktiga ingredienser!

 

 
Det smakar mycket mer och godare och du vet vad du får i dig för något. Det är stor skillnad på smör och margarin till exempel.
Hälsoval: Smör framstår som trestjärnigt förstahandsval av matfett.”

                                                          (http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/local_130971.pdf)

Trött på att småkakorna blir stenhårda eller kompakta?

Den vanligaste orsaken är att man blandar i mjölet för länge. När du har hällt i mjölet i degen ska du bara köra maskinen tills degen nästan har gått ihop. Ta ur degen ur bunken och knåda det sista för hand. När kakorna bakas av i ugnen var noga med tiden, lägg inte till en extra minut för säkerhets skull. Kakorna fortsätter att bakas på plåten när du tar ut dem ur ugnen.

Min sambo tyckte att jag bakade för lite här hemma och jag skyllde alltid på att jag inte hade någon riktig maskin att baka i. Det kan jag inte skylla på längre då han gick och köpte den här skönheten! Min ögonsten!


 Den kör inte så stora satser, men det innebär bara att man får äta nybakat lite oftare. Kan varmt rekommendera den här maskinen. Ett nytillskott i mitt kök är den här bokhållaren. Hur bra som helst, jag slipper att böja mig för att läsa vad det står och rätt sida är uppe hela tiden. Inget krångel där inte!
 

Ett sista tips för den här gången är att köpa ett riktigt bra mjöl. Jag köper Manitobas vetemjöl. Det mjölet har starkare protein och orkar lyfta degarna.

Lycka till där hemma och hör av er om det är något ni funderar på. Jag ska försöka svara rätt och riktigt!

2 kommentarer:

  1. Ja smör är grejen! :) Margarin är ju inte långt ifrån till att vara plast eller målarfärg... Är det för att det är billigt dom många trilskas med att bska med margarin?
    Kraam Frida

    SvaraRadera
  2. Tyvärr använder de flesta bagerier margarin som består av kemikalier och vatten för att det är betydligt mycket billigare!

    SvaraRadera