lördag 27 april 2013

Virkning!


Virktips!

För att varva ner på kvällarna brukar jag sätta mig i soffan och virka. (det kan hända att tv:n är i gång också) Det är ett bra sätt att avsluta dagen på, att vara kreativ men på en lugn nivå.
När jag började virka som barn blev det mest ugnsvantar och halsdukar. Men när jag började virka igen för 4 år sedan virkade jag figurer i alla former. Jag virkade varje dag, ibland flera timmar och mina brorsdöttrar fick alltfler saker. Vid ett tillfälle gav jag bort en stor kasse med figurer till en förskola, varpå barnen blev jätteglada. Det är ett bra tips, att gå till en förskola och fråga om de vill ha.



 
Det finns ett hav av olika slags garner i butikerna och det kan vara svårt att hitta det rätta. Till figurerna har jag använt 100 % akryl för jag anser att det blir lite mjukare. Till bakverken använder jag ett litet hårdare garn för att lättare få till formerna. Ta tid på er att prova och välj det som känns bäst. Jag har egentligen inget favoritgarn utan väljer dels på tjocklek men också på vilken nyans av färg jag ska ha. Det varierar jättemycket.
 
 
Till ögon, mun och näsa har jag valt att sy istället för att använda filttyg. Använd då en stor nål som är trubbig.

Jag kommer att skriva ut mina beskrivningar med förkortningar så här kommer en lista på alla:

Lf = luftmaska

Fm = fast maska

Sm = smygmaska

*5= gör virkningsanvisningen fem gånger 

2i1 = två fasta maskor i en maska

2—1 = virka ihop två fasta maskor

Ymr = yttre maskrad

V = varv

R = rad

T.ex: 1+2-1*5=20 m = Virka 1 fast maska plus gör ett indrag, fem gånger på ett varv.

I min virklåda förutom garn finns min trogna följeslagare, Herr Sköldpadda. Kan tyckas vara elakt att trycka i virknål och nålar i honom men han är en sann vän. Håller alltid koll på var sakerna är någonstans.

 
 
Jag hoppas att jag kan skriva ut mina beskrivningar på ett förståligt sätt, hör av er annars så att jag kan ändra det.

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar