söndag 6 oktober 2013

Cake-prinsessorna, figurtårta


5 – åringen!

Jag tycker att tiden bara springer ifrån mig! Nu har min äldsta brorsdotter fyllt fem år! Det var inte längesedan jag gjorde hennes doptårta. Men vilka roliga fem år och det har varit spännande att se vilken individ hon har blivit. Jag skojade med min bror på dopet för fem år sedan och sa att det snart var dags för konfirmationen. Min bror skakade på huvudet och sa att han hoppades att det skulle dröja, men nu är det bara tio år kvar.

Min brorsdotter älskar sagoprinsessorna och när man fyller fem år är man värd ett prinsesskalas! Hennes favorit är Törnrosa och min favorit är Belle, så då fick båda vara med på tårtan som blev mycket uppskattad av både barn och vuxna.

Fyllningen är hallon och citron. Figurerna är gjorda av sugarpaste och locket på tårtorna är marsipan. Jag använder inte sugarpaste till lock för jag tycker att det är godare med marsipan, men man kan använda sugarpaste också.
Recept:

Citronkräm:

Vaniljkräm, vispad grädde och lemoncurd.

60%, 30 %, 10%.


Lemoncurd:

3 st ägg

2 dl socker

2 citron

75 gram smör

Vispa ihop äggen och sockret i en kastrull. Häll i saften från citronen och sjud på svag värme. Vispa hela tiden tills krämen har tjocknat. Se till att krämen inte kokar. Ta bort kastrullen från plattan och lägg i smöret. Låt krämen kallna.

En lemoncurd håller cirka 1 vecka i kylen. 


Tårtbotten:

Ugn: 170 grader varmluft, ca. 45 minuter

4 stycken ägg

2 dl socker

2 dl mjöl

1 ½ tsk bakpulver

6 msk vatten

Smaktillsats:

3 msk kakao

Eller

2 msk vaniljsocker

Vispa ägg och socker poröst. Sila mjöl, bakpulver och smaktillsats. Häll i äggsmeten tillsammans med vattnet. Vispa till en slät smet ca. 30 sekunder.

Häll i en smörad och bröad form. Sätt i mitten av ugnen.

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar