tisdag 25 juni 2013

Figurtårta - rosen


Rosentårta!

När ”Hela Sverige bakar” gick på tv kunde tv-tittarna vara med och tävla genom att skicka in en bild på en tårta. Den som skickade in den finaste tårtan vann ett fint pris. Jag var ju tvungen att vara med och tävla, men jag vann tyvärr inte. Men tårtan jag gjorde är jag ändå nöjd med.

Tårtan består av cirka 160 stycken rosenblad, som tog väldigt lång tid att göra. Mycket marsipan gick åt och för er som inte tycker om marsipan är det här helt fel tårta.

Uppbyggnaden av tårtan är gjord precis som en prinsesstårta, men just i den här valde jag att använda blåbärssylt istället för hallonsylt. Själv tycker jag att det är godare med blåbär för det blir inte lika sött som med hallon.

 

Jag skickade in den som är helt gul, men jag var nyfiken på hur tårtan skulle se ut om den var gul-röd, för de riktiga roserna som är gul-röda är jättevackra. Tycker nog att det blev lite för "skrikigt".  

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar