tisdag 7 maj 2013

Kärt barn har många namn...


Chokladboll, negerboll, kokosboll…

Jag gissar på att det finns fler namn, skriv gärna vad ni brukar kalla dem för. En sak är i alla fall säkert, det är en älskad ”kaka” både i bageriet och i hemmet för både de stora och för dem små.

Mitt första minne av chokladbollen var när mormor och morfar tog med mig och mina bröder till konditoriet för att fika. Mina bröder tog wienerbröd med hallonsylt och vaniljkräm medan jag, efter tio minuter valde en kanelbulle. Mormor tyckte att det var för lite så jag fick en chokladboll också. Det var lyx på hög nivå!

Jag vet inte hur många chokladbollar jag har rullat i mina dagar, men det är ett par tusen. När jag upptäckte min passion för bakning blev det många satser med chokladbollar och under min karriär som konditor rullade jag oändligt många bollar. Då var det på den nivån att det tog för lång tid att rulla en boll i taget så jag fick rulla två stycken samtidigt. Varje sats blev ungefär 400 stycken chokladbollar med pärlsocker och kokos på.

På ett konditori som jag arbetade på gjorde vi ”kompisbollar”. Det var chokladbollar fast de vägde 200 gram istället för 70 gram. Det var meningen att man skulle dela den, men jag tror inte att det var så många som gjorde det, det slinker ju ner ganska lätt ändå.
 
 
Ingredienser:

100 g smör

1 - 1 1/2 dl socker

1 msk vaniljsocker

3 msk kakao

3 dl havregryn

3 msk kallt starkt kaffe

 Garnering:

Pärlsocker

Kokosflingor

Låt smöret bli rumsvarmt och kaffet bli kallt och blanda sedan alla ingredienser. Väg eller använd ögonmåttet för att fördela degen till lika stora bollar.

Ett tips är att rulla hälften av bollarna innan du rullar dem i socker eller kokos. Tvätta händerna innan du rullar dem för att förhindra att dina händer färgar av sig på den vita garneringen. Det ser bättre ut om garneringen får lysa vitt istället för brunt. Rulla sedan andra hälften av bollarna, tvätta händerna och rulla i garneringen.

Ställ i kylskåpet om de inte ska ätas med en gång, jag personligen tycker bäst om dem när de är rumstempererade så tag fram dem ur kylskåpet i god tid.

Virka:

Brunt garn

Vitt garn

Vita pärlor

Stoppning

Tag det bruna garnet och virka 3 luftmaskor. Virka ihop maskorna till en cirkel och virka 5 fasta maskor i cirkeln.

2in1*5=10 m

1+2in1*5=15 m

2+2in1*5=20 m

3+2in1*5=25 m

Virka fasta maskor varvet ut, *4 v=25 m

3+2-1*5=20 m

2+2-1*5=15 m

1+2-1*5=10 m

Fyll med stoppningen.

2-1*5=5 m

Klipp av garnet en bit och sy ihop öppningen, klipp av garnet. Ta det vita garnet och klipp av en lång bit som du sedan träder på en nål. Sy med små stygn över hela chokladbollen så att det ser ut som kokos. Fäst garnet och klipp av.

Vill du att chokladbollen ska ha pärlsocker på, kan du ta små vita pärlor och sy på.
 
 
Lycka till!

3 kommentarer:

  1. Testar! ;-) Miiiiaaaaaaaaa

    SvaraRadera
  2. hehe jag älskade att göra chokladbollar när jag va liten - just för att kunna äta smeten! =)

    SvaraRadera
  3. Blev de bra Mia?
    Egentligen är det onödigt att rulla dem till bollar, det går lika bra att äta degen som den är.
    Gott är det!

    SvaraRadera