onsdag 24 juli 2013

Sommartårta!


Jordgubbstårta!

Finns det något mer somrigt än en gräddtårta med jordgubbar? Inte vad jag kan komma på.

Runt midsommar är jordgubbstårtan den mest beställda tårtan hos konditorn. Den till och med går om prinsesstårtan just vid de veckorna på sommaren.

Utseendet varierar beroende på vem som gör dem. Jag har valt att skiva jordgubbarna i tre bitar och lägga dem snyggt i ordning. I hörnen har jag tagit en hel stor jordgubbe som jag sedan har skivat i tunna skivor försiktigt så att det gröna fortfarande håller ihop.

I tårtan är det ett lager med jordgubbssylt/skivade jordgubbar. I det andra laget är det både vaniljkräm och grädde.

Har sett att många bagerier har ett rutmönster på sina tårtor där de lägger jordgubbar mellan rutorna, men det ser lite fattigt ut tycker jag.

 

 Se till att vara med när tårtan bjuds på för den tar slut fort, det fick barnen på kalaset erfara!

Recept:

Botten: 

Ugn: 170 grader varmluft, ca. 45 minuter

4 stycken ägg

2 dl socker

2 dl mjöl

1 ½ tsk bakpulver

6 msk vatten

 Vaniljkräm:

5 dl mjölk

1 styck vaniljstång

6 stycken äggulor

125 gram socker

35 gram maizenamjöl

25 gram smör

Lycka till!

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar